قالب وبلاگ


سرگروه آموزشی پایه سوم ابتدایی بجنورد
مطالب آموزشی وپرورشی

 تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد 

متن سوگند نامه جشن تکلیف سوم ابتدایی

بسم الله الرحمن الرحیم


خداوندا به خاطر نعمتهای که به

من عنایت فرموده ای تورا شکر می کنم

بارالها ازتو سپاسگزارم که مرابه سن تکلیف رساندی

تا وظایف شرعی و دینی خود را انجام دهم.
ای یگانه ی هستی بخش اکنون در پیشگاه تو و

در برابر قرآن کریم با تو پیمان می بندم همواره در انجام

دستوراتت که توسط پیامبر اسلام و ائمه اطهار به

من رسیده است کوشا باشم.

ای خدای مهربان می دانم که مرا می بینی و فراموشم نمی کنی

ازتو می خواهم تا مرا در اجرای این پیمان پاک و مقدس ثابت قدم و استوار بداری.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

 


[ جمعه بیست و یکم آبان 1389 ] [ 1:8 ] [ سرگروه های آموزشی ]

                                    

 باسمه تعالی                             شماره :...........................

             مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بجنورد                 تاریخ:........................

               کارشناسی تکنولوژی و گروههای آمورزش عمومی

فرم گزارش بازدید سرگروههای آموزشی سوم ابتدایی از مراکز آموزشی دوره ابتدایی           

نام آموزشگاه .................. تاریخ بازدید ................. محل آموزشگاه:  شهر    روستا             

شیفت: -ثابت صبح     -چرخشی    تعداد کلاسهای سوم: -مستقل     -چند پایه   تلفن آموزشگاه: .....

تعداد دانش آموزان پایه سوم :               نوع ارزشیابی :    توصیفی کیفی       کمی                        

وسایل سمعی و بصری : -تلویزیون       -ویدئو        -ضبط          -سی دی آموزشی         -رایانه

مشخصات همکاران پایه سوم ابتدایی:

ردیف

نام ونام خانوادگی

مدرک تحصیلی

رشته تحصیلی

سابقه خدمت

سابقه تدریس در پایه

تلفن ضروری

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

ملاک های ارزیابی :

ردیف

وظایف عمومی

عالی

خیلی خوب

خوب

متوسط

1

میزان علاقه همکار به استفاده ازوسایل آموزشی در هنگام تدریس

 

 

 

 

2

برسی تکالیف آموزشی فراگیران

 

 

 

 

3

درج خلاصه ی بحث وتبادل نظر با اولیای دانش آموزان                        

 

 

 

 

4

ثبت نمرات کلاسی و امتحانی در دفتر شاخص

 

 

 

 

5

علاقه مندبودن به شرکت در گروه های آموزشی مدرسه یا اداره

 

 

 

 

6

علاقه مند در شرکت در کلاس های ضمن خدمت جهت توان مندی اموزشی

 

 

 

 

7

میزان توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در فرایند یاد دهی ـیادگیری

 

 

 

 

8

تطبیق تدریس بر اساس جدول بودجه مندی

 

 

 

 

9

استفاده از کتب روش تدریس در امر آموزش

 

 

 

 

10

چگونگی ارزشیابی از دانش آموزان و میزان کیفیت آن

 

 

 

 

11

استفاده از گردش علمی وبازدیدها جهت تحقق پیشبرد اهداف آموزشی

 

 

 

 

12

توجه به تشویق دانش آموزان در امور آموزشی و تربیتی

 

 

 

 

13

میزان وکیفیت امکانات ورزشی و میزان بهره وری از آن

 

 

 

 

14

میزان همکاری مدیرآموزشگاه باهمکاران درجهت نیل به اهداف آموزشی و پرورشی

 

 

 

 

15

استفاده ي بهينه از پوشه ي کار دانش آموزان

 

 

 

 

16

استفاده از وسايل کمک آموزشي دست ساز دانش آموزان

 

 

 

 

نظرات و پیشنهادات همکاران:

 نظرات و پیشنهادات سرگروه های آموزشی:

 خلاقیت ها و ابتکارات همکار یا دانش آموز:

 نام و نام خانوادگی بازدیدکنندگان:             امضاء             نام و نام خانوادگی رئیس آموزشگاه:     

۱-                                                                                        مهر و امضاء

۲-

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

[ جمعه بیست و یکم آبان 1389 ] [ 1:6 ] [ سرگروه های آموزشی ]

باسمه تعالی

اولیای گرامی لطفا" جهت شناخت هر چه بیشتر ویژگی های جسمی روانی فرزند دلبندتان با آموزگار مربوطه همکاری نموده و فرم زیر را تکمیل فرمایید. .

کلاس سوم دبستان شاهد حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان بجنورد

نام و نام خانوادگی دانش آموز:    

 قد ............................................ سانتی متر                  وزن ...................................... کیلوگرم

نام و نام خانوادگی پدر:                          شغل:                     تحصیلات:                  تلفن همراه:

آدرس و تلفن محل کار:

نام و نام خانوادگی مادر:                        شغل:                     تحصیلات:                  تلفن همراه:

  آدرس و تلفن محل کار:

آدرس و تلفن منزل:

وضعیت ایثارگری والدین:               

   جانباز       درصد جانبازی              رزمنده         آزاده                   خانواده محترم شهدا            سایر ...............................................

1) تعداد اعضای خانواده شما چند نفر است؟            فرزند شما چند خواهر و چند برادر دارد؟    رابطه او با خواهر و یا برادرش چگونه است؟ 

2) فرزند شما چندمین فرزند خانواده است؟

تک فرزند ......           اولین فرزند......          دومین فرزند.......            سومین فرزند........

3) آیا کودک شما در منزل اتاق خصوصی دارد؟

 

4) آیا در منزل رایانه دارید؟      درصورت مثبت بودن، میزان آشنایی فرزندتان با آن قید گردد.

5) فرزند شما به چه چیزهایی علاقه دارد؟

 

6)  وابستگی او بیشتر به پدر است یا مادر؟ 

7) مشکلات و نگرانی های فرزندشما چیست؟ ویژگی خاص فرزندتان را بنویسید:  

  

 

8) توانمندی های خاص فرزند شما عبارتند از: 

-

-

-

9) معدل سال قبل فرزندتان را بنویسید:

 10) روش مطالعه و انجام تکالیف فرزند شما: الف- به تنهایی            ب- به کمک اعضای خانواده 

11)  به نظر شما غیر از کتاب درسی در مدرسه چه چیزهایی باید یاد بگیرد؟

 

12) لطفا" خصوصیاتی که فرزندتان دارد و فکر می کنید برای معلم لازم است که بداند بنویسید؟

(کم شنوایی, دید کم ، خجالتی بودن ، تکرر ادرار، استفاده از داروهای خاص و ...)

 

 

13) آیا فرزندتان محدودیت ورزشی دارد؟

 

 

14) در طول شبانه روز چه مدتی را با فرزند خود می گذرانید و به حرف های او گوش می دهید؟

 

 

15) هر گونه پیشنهادی راجع به معلم ، کلاس ، مدرسه، و سایر همکاران جهت پیشرفت تحصیلی فرزندتان دارید بنویسید؟

 

  

 اینجانب ..................................................................................... ولی دانش آموز تعهد می نمایم که در موارد ذیل با مدرسه همکاری نمایم:

1-   خبرگیری از وضعیت تحصیلی ( حداقل هر ماه یکبار)

2-   همکاری با انجمن اولیاء مربیان

3-   هماهنگی با آموزگار مربوطه در امور آموزش و پرورش دانش آموزان  

 امضاء ولی دانش آموز                                        با تشکر آموزگار کلاس سوم

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

[ جمعه بیست و یکم آبان 1389 ] [ 1:5 ] [ سرگروه های آموزشی ]

                                                                 بسم  اللّه الرّحمن الرّحیم

-توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش

-با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.

-اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

-زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

-وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

-سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

-به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

-با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

-احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.

-سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

-وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

-به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.

- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.

-اشتباهات خود را توجیه نکنیم

-از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

-از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

-پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.

-رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.

 -از تعصب بیجا بپرهیزیم.

-از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

-رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

-از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

 -در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.

-آرام و شمرده تدریس کنیم.

 -ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

-در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.

-ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.

-بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

 -در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

 -به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

 -با دانش آموزان همدردی کنیم.

 -از تشویق به موقع غافل نشویم.

 -سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.

 -کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.

 -در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

 -به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.

 -سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.

 -پیش ازتدریس،شناختی اجمالی از وضعیت،موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.

- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.

-به کار خویش ایمان داشته باشیم.

-سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.

-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.

 -نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

-در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

 -بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

 -در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

-به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

 -مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

 -برنامه ریزی درسی داشته باشیم.

 -از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

 -از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.

-به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

 -به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.

 -از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

-در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.

 -سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

 -دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.

 -در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.

- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

 -موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

 -درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

 -بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.

 -از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

 -جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

 -از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

 -در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

 -دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.

 -در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

 -در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

-خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.

-ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .

-در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.

 -نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

-در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

 -در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.

 -دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

 -در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.

-فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.

-از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به

 راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

-تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند

 کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ،

 ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند

گرد آورنده: فاطمه جیستان دبستان شاهد رسول (ص) آبانماه ۱۳۸۹ 

مأخذ : ماهنامه فرهنگ و تعاون ، شماره 7

[ جمعه بیست و یکم آبان 1389 ] [ 1:5 ] [ سرگروه های آموزشی ]

درس انشا در پایه ی سوم
در حيطه زبان آموزي, چهار ركن اصلي گوش دادن ،صحبت كردن ، خواندن و نوشتن امروزه در دنيا به عنوان يك قانون مسلم پذيرفته شده , در آموزش تمامي زبان هاي دنيا و برنامه هاي آموزشي مدنظر قرار مي گيرد .
در اين چهار قدم به ترتيب نوشتن جايگاه چهارم را به خود اختصاص داده , چرا كه سه امر گوش دادن و صحبت كردن و خواندن براي نوشتن مقدمه و پيش سازمان دهنده , و زمينه بوده و بالاترين سطح را به خود اختصاص داده است.
امروزه در امر زبان آموزي نگارش از اهميت بالايي برخوردار است , مخصوصاً در پايه سوم كه اولين پايه اي است كه به صورت مستقل انشا نوشته مي شود , چون در پايه دوم از جمله نويسي استفاده مي گردد , اين جملات اكثراً مرتبط با هم نيستند و هر يك به طور جداگانه نوشته مي شود و بيشتر نحوه و ساختار جمله , منظم كردن جملات در هم ريخته , كوتاه سازي , تركيب جملات ساده يا جمله سازي با كلمات ساده مد نظر است . براي دانش آموزان نوشتن جملات و متن به صورت مرتبط در پايه سوم با توالي مناسب مشكل مي باشد.
بيشتر آموزگاران نوشتن انشارا در زمره تكاليف نگريسته و در پايان اين ساعت درسی موضوعی را برای نوشتن مطرح مي كنند و براي جلسه بعد منتظر نوشتن انشا از سوي دانش آموزان مي شوند.
چون دانش آموزان خود قادر به نگارش نيستند لاجرم به اولياي خود متوسل شده از آنها حتي نه به عنوان كمك ؛ بلكه كسي كه بايد متن انشا را بصورت كامل براي آنها ديكته نمايند نگاه مي كنند كه اين امر براي ما نيز در دوره تحصيل بارها اتفاق افتاده و چه بسيار كودكاني كه براي نوشتن انشا توسط اوليا سرخورده و تنبيه شده اندو صدمات جبران ناپذيري را تحمل نموده اند كه حاصل ايـن شيـوه نـگارش ها در بـررسـي هاي فعلي و بروندادهاي اين مدارس كه همان فارغ التحصيلان هستند با مدارك بالا قادر به نوشتن خواسته هاي خود در قالب جملات و بصورت مكتوب نيستند.
انشاهاي نوشته شده درمنزل ,حتي درحين قرائت چندان مورد توجه دانش آموزان ديگر كلاس قرار نمي گيرد.
موضوعات ارائه شده براي انشا چندين سال است كه روش سنتي خود را طي نموده كه همان توصيفي نمودن يك پديده يا فصل و ... يا مناسبت هايي از سال چون نـوروز و تعطيلات و ... است. اين موضوعات بعضاً آن قدر كلي هستند كه در حيطه دانش آموزان مقطع ابتدايي نيست.
چگونگي اداره كـردن كـلاس ها بـا تـوجـه بـه كـم بـودن ظـرفيـت گوش دادن دانش آموز در مقطع ابتدايي بعد از دقايقي موجب سر و صدا و عدم تحمل شنيدن متن ها توسط كودكان مي گردد ,چون مطالب در خصوص موضوع واحد است و اكثر مطالب مشابه هست و هيچ جذابيت و تفنن تهيج خاصي نيست , بسيار خسته كننده و ملال آور مي شود . آنان نوشتن انشا را , پر كردن يك صفحه از دفتر خود از مطالب به هر نحو كه باشد مي دانند .
در ساعت انشا مي توان با ايفاي نقش , قصه گويي و نمايش خلاق به عالي ترين اهداف زبان آموزي دست يافت كه نوشتن نيز يكي از اين اهداف است ايجاد برقراري ارتباط انساني و عاطفي , نظم بخشي به افكار پرورش قوه تفكر،استدلال , استنتاج و به طور كلي به رشد و شكوفايي خلاقيت و استعدادهاي زباني در دانش آموزان مي انجامد.
علل ناتواني دانش آموزان در نگارش انشا بدين شرح مي باشد :
1- عدم آشنايي دانش آموزان با طرز و چگونگي انشا كه دلايل آن در وضعيت موجود نوشته شد , كه در دوم ابتدايي آشنايي دانش آموزان فقط با جمله بندي بوده است.
2-
دانش آموزان نمي دانند كه در مورد چه بنويسند , كدام موضوعات و مطالب در نوشتن آنها كمك خواهد كرد.
3-
انشا در سر كلاس نوشته نمي شود , محول كردن نگارش به محوطه خارج از كلاس كه لاجرم دانش آموزان از اولياي خود کمک می گیرند .
4-
عدم علاقه و رغبت معلمان و همچنين عدم آشنايي با قواعد .
5-
تقويت نكردن مهارت گوش دادن دانش آموزان به انشاهاي خوانده شده در كلاس درس.
6-
عـدم فضـاي آزاد و فضـاي پـرسـش و پـاسـخ و نقـد و بـررسـي نوشته هاي دانش آموزان در كلاس .
7-
مناسب نبودن موضوعات انتخاب شده با توجه به گروه سني و همچنين تكراري بودن موضوعات.
8-
عدم مطالعه ی كتاب هاي قصه و داستان پروري ذهن هاي دانش آموزان در مدرسه و بيرون از مدرسه.
9-
معلمان معيارهاي مشخص در ارزشيابي انشا در دست ندارند.
چگونه انشا بنويسيد
دانش آموزان پايه سوم ابتدايي براي اولين بار با درس انشا آشنا مي شوند , پس بايد تناسب , اندازه و كيفيت استفاده از لغات، مطابق گنجينه لغات و ساير مسايل رعايت و مدنظر قرار گيرد و حتي چند جلسه آغاز سال با روند نگارش مخصوصاً با توجه به گروه سني شان آموزش داده شوند , حتي چندين مورد از انشاهاي سوم ابتدايي هاي سال قبل خوانده شود اين آموزش ها با توجه به توانايي و ذوق و سليقه هـر معلـم و ديـدگاه وي مي تـواند گوناگون باشد اما باید در نظر داشت که :
1- موضوعي که براي انشا انتخاب مي شود بايد كاملاً واضح و محدود و توضيحات در خصوص آن موضوع ارائه گردد.
2-
چگونگي ربط دادن جملات و گسترش حوزه واژگان و افزايش كميت جمله ها آموزش داده شود.
3-
تصاويري در اختيار دانش آموزان قرار دهيم و از آنها بخواهيم در مورد تصاوير چند سطري براي ما بنويسند.
4-
جملات درهم ريخته را با اندازه هاي متفاوت در اختيار آنها قرار داد ه تا آنان کامل کنند.
چگونگي تنظيم ساختار انشا و پيش نويس و پاكنويس نيز مورد تاييد و پيگيري قرار گيرد.
6-
با تعريف يك كارتون يا داستان مي توانند يك انشای خوب بنويسند , البته بهتر است اين كارتون نمايش داده شود يا داستان را خودشان بخوانند.
7-
در مناطق دو زبانه بهتر است از ابتدا دانش آموزان علاوه بر زبان مادري با زبان فارسي كه زبان نوشتاري و معيار و ملاك ارزيابي ما مي باشد آشنا شوند تا حوزه گنجينه ي لغات آنها افزايش يابد.
انواع انشا (پايه سوم)
1- انشاي توصيفي 2- خاطره نويسي3- داستان نويسي4- انشا شفاهي 5- نامه نگاري
نحوه ارزش يابي
در مقطع ابتـدايـي بخصوص در پايه سوم چون اولين سالي است كه انشا تدريس مي گردد ,معلم دلايل برتري انشاهاي دانش آموزان را براي آنان بيان كند و نقاط قوت آنها را در اين خصوص بيان نمايد. تا از اين طريق دانش آموزان ديگر اين نقاط را در نوشته هاي هفته هاي بعدي خود مورد توجه قرار دهند .

نمونه برخي از معيارها و برتري انشاها را مي توان بدين عناوين بيان كرد:
1- جمله بندي صحيح
2-
ربط داشتن جمله ها با توجه به موضوع
3-
رعايت توالي زماني و مكاني و عدم تكراري بودن آن
4-
رعايت جمله بندي و علائم سجاوندي , نوع جمله ها
5-
طولاني نبودن داستان
پيشنهاداتی برای نگارش انشا
- نوشتن انشا حتماً در كلاس صورت بگيرد حتي اگر 3 الي 4 سطر هم نباشد.
-
بعد از نوشتن انشا معلم كليه انشاها را بررسي نمايد .
-
معلم مربوطه مي تواند به دانش آموزان داستاني (فيلم كارتون و يا كتاب هاي داستان ) يا هر آنچه در ذهن اوست را انتخاب كرده و چند كلمه اي از آن را روي تخته سياه بنویسد و از دانش آموزان بخواهد دنباله داستان خود را به ميل خود ادامه دهند. كه اين امر در پرورش تخيل كودكان موثر مي باشد.
شيوه داستان گويي مي تواند به چند شكل صورت بگيرد , به صورت نوشتاري يعني كلماتي را در روي تخته سياه كه همديگر را در حول محور موضوع مورد نظر , تداعي نمايد نوشته از دانش آموزان بخواهیم ادامه دهند و يا اين كه به صورت تصويري ( تصوير خواني ) تصويري كه حاوي يك موضوع و مفهوم باشد آماده کرده از دانش آموزان بخواهیم که از روي اين تصوير مطالبي را بنويسند يا به روش ديگري كه مي تواند در پرورش خلاقيت كودكان موثر افتد, اين كه يك قسمت داستان در تخته سياه نوشته شود و در ادامه بچه ها خودشان با قوه و خلاقيت خود جملات و انشا را ادامه دهنداين روش در مناسبت ها كاربرد بهتري دارد , مثلاً در ماه رمضان مي توانيم روي تخته سياه مطلب را اين گونه آغاز كنيم : (( در يكي از روزهاي ماه رمضان علي در مدرسه مي خواست آب بخورد و يك دفعه يادش افتاد كه ... .
-
براي دانش آموزان قصه اي بخوانيم از آن ها بپرسیم از كدام يك از شخصيت هاي قصه خوشتان آمد خود را به جاي آن شخصيت قرار داده و براي ما قصه شنيده را خلاصه نويسي نمایید .
-
تمامي موضوعات فصل ها را مي توانيم در قالب داستان و به زبان بسيار ساده و كودكانه شروع و ادامه دهيم.
-
معلمان نيز بايد با روش داستان نويسي و ساخت داستان , طولاني نبودن انشا آشنا شوند , هدف داستان و توالي مطلب را بدانند.

[ جمعه بیست و یکم آبان 1389 ] [ 0:22 ] [ سرگروه های آموزشی ]

 

                                                  بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

آیا میدانید اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است

آیا میدانید انسان در سال ۳۰۰۰ قد متوسط ۲ متر و ۱۲۰ سال عمر و پوست قهوه ای خواهد داشت

آیا میدانید وزن ۱ قاشق چایخوری از سیاه چاله ها ۲ میلیارد تن است

آیا میدانید یك سیاهچاله در كهكشان راه‌ شیری است که هر ثانیه ۱۰۰۰ بار دور خود می‌چرخد

آیا میدانید ضریب هوشی انسان های معمولی بین ۸۵ تا ۱۰۵ است

آیا میدانید هر تار موی انسان میتواند تا وزن ۱۰۰ گرم رشد کند

آیا میدانید بلندترین موی سر دنیا ۶ متر است

آیا میدانید وزن موی سر هر فرد در طول عمرش با وزن ۲ فیل آفریقایی برابر است

آیا میدانید چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگا پیکسل است

آیا میدانید سریعترین عنکبوت دنیا دارای سرعت ۱۶ km در ساعت است که در افریقاست

آیا میدانید یک انسان نهایتا میتواند با سرعت ۳۵ km در ساعت بدود

آیا میدانید نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند

آیا میدانید طول موج نور مرئی بین ۷۰۰ – ۴۰۰ نانومتر است

آیا میدانید خورشید کوچکترین ستاره دنیا است

آیا میدانید وقتی به خورشید نگاه میکنید صحنه ۸ دقیقه قبل از آن را مشاهده میکنید

آیا میدانید زمین در آغاز پیدایش خود ۲۰۰۰ بار بزرگتر از حجم کنونی خود را داشته است.

آیا میدانید مساحت سوراخ ازون ۲۴ میلیون کیلومتر مربع یا به اندازه آمریکای شمالی است

آیا میدانید سالانه ۱.۳ میلیون متر مکعب چوب صرف چوبهای غذا خوری در چین میشود

آیا میدانید در طوفان شن کویر بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن شن جابجا میشود

آیا میدانید ماموتها که ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند تا ۶ سالگی شیر مادرشان را میخوردند

آیا میدانید شیارهاى کف دست کمکی براى بهتر گرفتن اشیاء است

آیا میدانید لاشخورها قادر به دیدن یك موش كوچك از ارتفاع ۴ كیلومتری میباشند

آیا میدانید ایران فلاتی به وسعت ۱/۶۴۸/۱۹۵ کیلومتر مربع است

آیا میدانید فاصله بین مچ دست تا ارنج برابر با طول کف پا است

آیا میدانید مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیر یابی میشمارند

آیا میدانید یك نانومتر یك میلیاردیم متر یا حدوداً به طول ۱۰ اتم هیدروژن است

آیا میدانید مصرف زغال اخته از تنگی عروق خون جلوگیری میكند

آیا میدانید خورشید در مدار کهکشان شیری با سرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند

آیا میدانید ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد.

آیا میدانید هر بار که یک تمبر را میلیسید ۱۰.۱ کالری انرژی مصرف می‌کنید

آیا میدانید کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است

آیا میدانید اگر یک ماهی قرمز را در یک اتاق تاریک قرار دهید، کم کم رنگش سفید می‌شود

آیا میدانید ۷۰% نفت استخراجی خاورمیانه از کانال سوئز می گذرد

آیا میدانید قدمت سیلك كاشان در ایران به ۱۰هزار سال پیش باز میگرددوکهنترین قدمت را درجهان دارد

آیا میدانید فقط قورباغه های نر قور قور می کنند

آیا میدانید کشور ایران هفدهمین کشور وسیع دنیاست

آیا میدانید مرد در قیاس با زن مى‌تواند حروف ریزترى را بخوانند. ولی شنوایى زن بهتر از مرد است

آیا میدانید افراد باهوش داراى روى و مس بیشترى در موهایشان هستند

آیا میدانید نخستین رمانى که توسط ماشین تایپ نوشته شد، تام سایر بود

آیا میدانید شكلات بر عصب و قلب سگ تاثیر بد دارد، با کمی شكلات میتوان یك سگ را کشت

آیا میدانید فضانوردان نباید قبل از رفتن به فضا لوبیا بخورند. چون باد شكم لباس فضا را خراب میکنه

آیا میدانید مایع موجود در نارگیل نارس را می توان بجای پلاسمای خون استفاده کرد.                                                          

 گردآورنده: فاطمه جیستان- پایه سوّم ابتدایی- دبستان شاهد رسول (ص)- آبانماه ۱۳۸۹

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

[ پنجشنبه بیستم آبان 1389 ] [ 23:36 ] [ سرگروه های آموزشی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

قالب میهن بلاگ download قالب بلاگ اسکای اخلاق اسلامی قالب وبلاگ دیکشنری آنلاین ایجاد فرم تماس ایجاد گالری عکس نمایش اوقات شرعی تقویم جلالی رتبه سنج گوگل مترجم سایت نمایشگر آی پی گوگل ساخت کد صوتی آنلاین آمارگیر فونت های زیباساز تغییر شکل ماوس فال حافظ فال عشق طالع بینی هندی طالع بینی ازدواج بازی آنلاین